Friday, April 16, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 4-CERITA SOSIAL

 

CERITA SOSIAL


RUJUKAN

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi, Penerbit : UMT Kuala Nerus


Jadual Golongan Kata Dalam Cerita Sosial


Cerita Sosial

Kata

kerja

Kata

Adjektif

Kata

Nama

Kata

Ganti Nama

Kata

Sendi Nama

Kata

Arah

Kata

Tanya

Nenek dan Datuk

21

13

17

2

10

-

2

Saya yang Istimewa

17

6

10

8

2

2

3

Keluarga Saya

15

4

14

4

4

-

-

Hati

18

5

5

5

7

-

1

Jiran

24

9

7

4

6

-

2












 Jadual 1 : Golongan Kata Dalam Cerita Sosial



Kandungan dalam Cerita Sosial


Judul

Teks

Tema

Sampel/Bahan

Jenis

Nenek dan Datuk

Cerita pendek

Kekeluargaan

Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim

Penceritaan

Saya yang Istimewa

Cerita pendek

Kekeluargaan

Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim

Penceritaan

Keluarga

Cerita pendek

Kekeluargaan

Ibu, bapa, Madinah, Alim, Imran, Aisyah

Penceritaan

Hati

Cerita pendek

Kemasyarakatan

Ibu, cikgu, Alim, rakan-rakan

Penceritaan

Jiran

Cerita pendek

Kejiranan

Ibu, Alim, Aisyah, Imran, Madinah, Sulaiman

Penceritaan

                                     
                                        Jadual 2 : Kandungan dalam Cerita Sosial



Konteks dalam Cerita Sosial


Judul

Tatabahasa

Latar

Emosi

Nenek dan Datuk

Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa

Kampung nenek dan datuk

Gembira, rindu, sedih, marah, keliru, puas hati

Saya yang Istimewa

Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa

Rumah ibu dan bapa

Gembira, puas hati, sedih

Keluarga

Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa

Rumah ibu dan bapa

Gembira, resah

Hati

Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa

Sekolah, rumah, jiran

Gembira

Jiran

Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa

Rumah ibu bapa dan jiran

Gembira, simpati, ambil berat, sedih


Jadual 3: Konteks dalam Cerita Sosial




Andaian dalam Cerita Sosial


Judul

Pendapat

Perujukan

Pesoalan

Nenek dan Datuk

·         Alim menangis kerana dia berpendapat itik dan ayam sudah tiada.

·         Alim juga sangka bahawa rumah dan datuk sudah tiada

 

·         Nenek dan datuk berlari mendapatkan Alim yang menangis di tepi reban.

·         Alim merujuk kepada ketiadaan itik dan ayam punca dia menangis

·         Nenek memujuk Alim dengan menunjuknya reban baharu.

·         Nenek dan datuk bertanya kepada Alim mengapa dia menangis di sebelah reban.

·         Alim mempersoalkan ketiadaan itik dan ayam di dalam reban.

·         Ibu bapa Alim hairan dan sedih melihat Alim sering menangis tanpa sebab.

Saya yang Istimewa

·         “Bapa tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan.”

Bapa membeli banyak buah-buahan di pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya.

·         “Ada buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah duku dan banyak lagi.”

 

Buah-buahan yang disenaraikan merujuk kepada buah-buahan tempatan.

·         “Di mana beli buah-buahan ini, bapa?”

 

Persoalan ini ditanyakan oleh Imran yang merujuk kepada buah-buahan yang dilihat olehnya.

Keluarga

·         Alim akan memastikan dia sentiasa akan mengingati ahli keluarganya seperti mengingati naam keluarganya.

·         Alim belajar membuang sampah dan menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan kakaknya.

·         Alim seorang kanak-kanak istimewa yang mampu untuk melakukan kerja seperti kanak-kanak normal yang lain walaupun kadang-kadang dia gagal melakukannya.

Hati

·         “Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin.”

 

Alim merupakan anak yang pandai dan mendengar kata. Ibu tahu bahawa di sekolah, Alim pasti akan belajar dengan bersungguh - sungguh.

·         “Semalam, ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.”

 

Alim tidak faham dan tertanya-tanya apa itu hari lahir. Dia hanya menurut kata ibu dan membawa kek cawan ke sekolah untuk diberikan kepada rakan-rakannya.

·         “Cikgu Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim untuk tunduk apabila berjalan dihadapan orang tua.”

 

Pernyataan di atas merujuk kepada nilai murni serta sikap yang baik dan perlu dituruti sebagai tanda hormat kepada orang tua.

Jiran

·         Berkemungkinan juga, adik-beradik Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah Alim selalu sakit. Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegeni.

·         Alim:

-          Seorang yang pemurah.

-          Jiran yang baik hati.

-          Abang kepada Aisyah.

-          Kanak-kanak istimewa.

Alim suka berkongsi dengan jiran. Di sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku kegemarannya dengan Sulaiman. Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas tergambar dalam diri Alim.

 

·         Sulaiman:

-          Seorang anak lelaki berumur 9 tahun.

-          Jiran sebelah rumah Alim.

-          Seorang yang pemurah.

·         “Sulaiman bertanyakan soalan seperti “Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman tidak pasti bahawa buku itu diberi oleh Alim ataupun dipinjam.”

 

Persoalan begini Cuma memerlukan pengesahan daripada pihak sulaiman.

 

 

·         Aisyah keliru dan memnimbulkan persoalan seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada Ibu.

 

Persoalan daripada Aisyah juga memerlukan jawapan supaya mereka faham dengan keadaan Alim.


Jadual 4: Andaian dalam Cerita Sosial







Kehadiran Amali 16 April 2021

Hanis Farhana Binti Jamil

No comments:

Post a Comment